Merasakan Dosa Ibarat Lalat dan Gunung

Untuk entri kali ini, saya ingin mengajak sahabt2 sekalian untuk sama2 kita muhasabah kembali diri kita sepanjang penghidupan ini.

Kepekaan terhadap terhadap sesuatu menjadi ukuran terhadap nilai sesebuah masyarakat. Seperti yg kita ketahui, masyarakat yg dibentuk oleh Nabi s.a.w. sangat sensitif terhadap ajaran agama Islam. Seruan untuk jihad disambut dengan rela hati. Mereka sanggup mengorbankan harta dan diri mereka kerana menegakkan agama Allah s.w.t. Mereka berlumba2 mengerjakan kebajikan dan ketaatan walau sekecil mana sekalipun. Pada mereka semua kebajikan adalah suruhan Allah.

Pada masa yang sama mereka menjauhi segala larangan Allah sama ada yg besar atau kecil. Besar atau kecilnya larangan pada mereka sama sahaja kerana semua itu adalah larangan Allah. Lantaran kepekaan terhadap suruhan dan larangan Allah, mereka jadi takut untuk melakukan maksiat walau kesalahan yg kecil sekalipun. Jika mereka membuat kesalahan dan dosa walaupun kecil, mereka rasa tertekan seolah2 gunung uhud akan menimpa dirinya. Apatah lagi jika dosa yang besar.

Senario masyarakat sekarang sudah banyak berbeza. Walaupun melakukan dosa besar yang sangat banyak, namun dirasakan seperti seekor lalat yang menghinggapi batang hidungnya. Seolah2 tidak ada apa2. Ini berbeza sekali dengan generasi awal yang merasakan akan dihempap gunung hanya melakukan dosa yg kecil. Betapa Nabi Adam menangis beratus-ratus tahun hanya melakukan satu dosa sahaja iaitu memakan buah khuldi yang dilarang Allah, sehinggakan air mata tangisannya mengalir menjadi longkang dan sungai.

Bagaimanakah keadaan kita sahabat2 sekalian? Adakah kita menangis setelah melakukan dosa bukan setakat satu malahan tidak terkira dosa yang dilakukan? HISABLAH DIRI SEBELUM KITA DIHISAB.

"Astaghfirullahal 'Azim"

Aku Memohon....
Aku Merayu....
Aku Merintih...
Hanya padaMu, Tuhan sekalian Alam..

0 Respon: